0 Läs mer >>
Min systerson önskade en "svamptårta" till sitt kalas. Självklart ställer moster Anna upp och uppfyller önskningar.






/Anna

Super Mario

0 Läs mer >>
Denna underbara chokladtårta med körsbärskräm i överraskade jag min pojkvän med. Den blev mycket uppskattad!
 
Chocolate cake
 
Bottnar:
2½ dl starkt kaffe eller vatten (jag använde vatten)
2½ dl filmjölk eller naturell yoghurt
1 1/4 dl matolja
200 g vetemjöl
450 g strösocker
85 g kakao
1 tsk bakpulver3
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
drygt 1 krm vaniljpulver
 
Fyllning:
500 g mascarpone
3-4 dl vispgrädde
2½ dl körsbärsmarmelad
120 g strösocker
1 krm vaniljpulver
 
Ganache:
100 g mörk choklad
2 dl vispgrädde
1 msk smör
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Smöra och mjöla 3 bakformar som är 20 cm i diameter. Bottna formarna med ett bakplåtspapper.
  3. Blanda samman ägg, kaffe/vatten, matolja och filmjölk/yoghurt i en bunke till en köksassistent. Kör blandningen på låg hastighet någon minut så det blandas.
  4. Blanda under tiden samman alla torra ingredienser och tillsätt dem sedan till vätskan. Mixa smeten på medelhög hastighet i cirka 2 minuter.
  5. Fördela smeten i de tre formarna. Skaka formarna försiktigt så att smeten sprids ut jämnt i formarna.
  6. Grädda kakorna mitt i ugnen, ca 35 minuter. Rotera dem efter 20 minuter så att värmen fördelas.
  7. Bottnarna är klara när provstickan kommer ut torr. OBS!! Kakorna ska se kladdiga ut på ytan.
  8. Ta ut kakorna och låt dem svalna i formen innan de vänds upp och ner på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem svalna helt innan tårtan monteras.
  9. Montering:
    Låt bottnarna ligga i frysen minst 30 minuter. Gör under tiden fyllningen.
  10. Vispa mascarpone, grädde, socker och vaniljpulver i en maskin till en fluffig och fast kräm. Tillsätt eventuellt lite mer grädde om du tycker fyllningen blir för fast. Tillsätt sedan körsbärsmarmeladen. Vispa så det blandas jämt.
  11. Lägg en botten på ett tårtfat och bred på ett lager av krämen. Upprepa med följande lager. Lägg på den sista bottnen och sprid ut krämen på toppen och på kanterna. Försök få den så slät som möjligt på sidorna och på toppen.
  12. Låt gärna tårtan stå i kylen cirka 30 minuter innan du gör ganachen.
  13. Smält chokladen i vattenbad. Rör sedan ner grädden lite i taget och avsluta med att röra i smöret så det blir en blank och fin kräm.
  14. Låt ganachen svalna lite innan den fördelas över tårtan.

 

 /Anna
 

Chocolate Cake

0 Läs mer >>
Förra året blev det ett pepparkakshus i form av en karusell. Blev inte riktigt nöjd. Men det fick duga. Det luktade ju i alla fall pepparkaka i huset.

/Anna

Pepparkakshus 2013

0 Läs mer >>
Bjöd alla mina kollegor med respektive på ett riktigt ordentligt tårtkalas i höstas när jag fyllde år. Det blev mycket uppskattat.





/Anna

Tårtkalas

0 Läs mer >>
En dag ringde en gråtande pojke till moster Anna och sa att hans mamma bestämt att han skulle ha glass och maränger på sitt kalas. Men han ville ha en grön tårta med vita spöken på...

... ibland är moster Anna bra att ha.
/Anna

Akutsamtal

0 Läs mer >>
Min syster fyllde 40 i somras och firades då med denna tårta.
Hallonmousse och passionsfruktscurd.

/Anna

40-årskalas

0 Läs mer >>
En beställning på studenttårtor dök lite spontant upp.






/Anna

Student

0 Läs mer >>
Så här slutar en ledig dag hemma hos mig.
Sålde alla skapelser till mamma sedan för en billig peng.

/Anna

En ledig dag

0 Läs mer >>
Som vanligt så spårar det ur när moster Anna bakar pepparkakor med sina största fans.


/Anna

Pepparkaksbakning

0 Läs mer >>
En kollega till mig hade nyårsångest förra året. Hon skulle ha gäster men hatar att baka och laga mat. Så hon frågade mig om jag ville hjälpa henne med desserten. Snäll som jag är så sade jag givetvis ja till detta. Det hela resulterade i en chokladmoussebakelse dekorerad med hallon, grädde och lite rostad och hackad mandel.

/Anna

Nyårsbeställning

0 Läs mer >>
Det finns inget mer min käre far uppskattar mer än en riktig gräddtårta.
Denna gången fick det bli med hallon och blåbär. Fäster man några Noblesse runt kanten behöver man inte använda riktigt lika mycket grädde som när man bara spritsar kanterna.

/Anna

Pappas favorit

0 Läs mer >>
Detta huset gjorde jag för något år sedan till jul. Blev riktig nöjd.
Fönstret är gjort av ett gelatinblad som jag bara limmat fast med hjälp av smält socker. Funkar bättre än många tror faktiskt.


/Anna

Pepparkakshus

0 Läs mer >>
Oj... Det var verkligen längesedan jag var inne och uppdaterade här. Det får bli ändring på detta nu. 
Har lite bilder på tårtor och annat som jag kan lägga ut inom kort.
 
/Anna

Länge sedan...